söndag 23 juli 2017

Kärt barn har många namn...

...men i detta fall gäller det färg. 


Vi har ett gammalt skrivbord som jag ärvt efter min mammas farmor och farfar. När jag fick det någon gång på 80-talet så var det vitt. Då tyckte jag det var så tråkigt så jag tog och gjorde som många andra och lutade av det. 



Avlutat fick det sedan vara under många år tills vår äldsta son fick överta det och då blev det svartmålat. 




Skrivbordet har varit mig en trogen tjänare under mången prov och tentapluggande men tiderna ändras och det är nu lite för litet för att räcka till med att få plats med både dator och plats att plugga. Sonen har fått ett större skrivbord och det gamla skrivbordet har åter blivit vitt och hittat sin plats i vårt sovrum. Som skrivbordsunderlägg har jag lagt en glasskiva med möbeltassar under för att skydda bordsytan. Stolen är en av mina föräldrars gamla Leksandsstolar som även fick lite vitfärg på sig.



Färgen jag målat med är denna. 


Tycker om finishen den ger plus att den är övermålningsbar på en halvtimme. Extra plus på det.

//Sofia

6 kommentarer:

  1. Jättefint skrivbord! Och Leksandsstolar är så fina!
    Kommer du från Dalarna, du med?
    Så roligt med köksrenovering! Ska bli kul att hänga med på den!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kommer också från Dalarna :-). Det är skönt att kunna åka "hem" mellan varven och andas dalaluft. Tyvärr blir det allt för sällan. Kram!!!

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, släppte han upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som skulle kunna hjälpa mig att trolla för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Men så vackert skrivbord! Jag gillar det både i svart och i vitt. Jag har ett liknande skrivbord i ek som jag verkligen behöver måla om för att det ens skall passa in hos oss.
    En fråga om färgen: Är det bara att måla över den gamla färgen med den eller måste man slipa och putsa på den gamla färgen först för att få fäste? Är det vaxfärg? Jag har sett den på amerikanska bloggar och där verkar det bara vara att måla etan en massa förarbete.

    Kram och ha det gott!

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej gen!!! Jag slipade bara bort det som var löst sen målade jag. Det är ingen vaxfärg utan det är en vattenbaserad färg men för att göra ytan mer tålig stryker man sedan på vax. Jag har tom använt den på våra IKEA nattduksbord och det var bara att måla över utan förarbete annat än att tvätta rent. Kan varmt rekommendera den. Men det gäller att måla snabbt då den torkar snabbt. Kram Sofia

      Radera
  3. Jättefina gamla möbler! Jag älskar gamla möbler då de har en historia som inte mastillverkade nya har.

    Hotelltips idag på bloggen:)

    Ha en kanon start på hösten!

    LOVE Maria

    SvaraRadera